Arkkitehtuurikuvaus kertoo kohteen identiteetistä, luonteesta ja toimivuudesta. Kuvaajalta vaaditaan perustiedot arkkitehtuurista ja rakentamisesta, valon ja vuodenaikojen vaikutuksesta rakennuksiin ja rakennusmateriaaleihin sekä kärsivällisyyttä, sillä tuotannossa on monia asioita joihin kuvaaja ei pysty itse vaikuttamaan. Arkkitehtuurivalokuvan odotetaan edustavan tietynlaista realismia, vaikkakin tyylilajit vaihtelevat puhtaasta dokumentoinnista taidekuvaan ja kaupallisempaan valokuvaan toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaan.
Maailman kauneimmaksi sanottu Helsingin Olympiastadion syntyi 1930-luvulla arkkitehtikilpailun tuloksena ja edustaa edelleen suomalaisen funktionalismin kirkkainta kärkeä. Perusparannettu stadion avautui elokuussa 2020 ja sen moderni toiminnallisuus tarjoaa elämyksiä niin suomalaisille kuin kansainvälisille vieraille. Kuvatoimisto Kuvion kuvaajat, Martin Sommerschield ja Anders Portman, pääsivät vierailulle olympiastadionille dokumentoimaan uudistettuja sisätiloja. Kuvauskalustona oli Canonin täyden kennon peilitön EOS R5 -kamerajärjestelmä.
Kysyimme kuvausten jälkeen Andersilta ja Martinilta, millaisia haasteita ja huomioitavaa oli tässä kuvauskohteessa?
– Haasteena kuvauskohteessa oli, miten kunnioittaa tilaa ja vanhaa arkkitehtuuria ja löytää samalla uusi näkökulma. Koska rakennus on iso ja kuvattavaa oli paljon, jouduimme keskittymään vain muutamaan kohteeseen. Arkkitehtuurivalokuvauksessa käytetään lähtökohtaisesti perspektiivinkorjausobjektiiveja, jotta linjat pysyvät suorassa. On myös mahdollista rakentaa panoraamakuvia käyttäen objektiivin liikettä. Porraskuva ja rata-alueelta otetut pystykuvat ovatkin rakennettu kolmesta päällekkäisestä valotuksesta käyttäen Canon TS-E 24mm f/3.5L II -objektiivia. Tässä kuvauskohteessa oli myös monta hauskaa linjaa, joiden mukaan kuvia pystyi sommittelemaan, esimerkiksi juoksuradat.
Muita käytännön vinkkejä suuren rakennuksen sisätilojen kuvaukseen?
– Suuri rakennus tarjoaa yleensä paljon herkullista kuvattavaa, jolloin on pyrittävä poimimaan ja tuomaan esiin oleellisimmat asiat. Stadionilla riittäisi kuvattavaa useammaksi päiväksi, ellei viikoksi. Tällä kertaa keskityimme kuvaamaan sisätilojen rata-alueella, jossa betonirakenteet ja ikkunat kentälle päin tulevat hienosti esiin.
Miten Canon EOS R5 -kamerajärjestelmä selviytyi kuvauksesta?
– Canon EOS R5 -kamera tuntui heti luontevalta, sopi käteen ja siinä on samaa työjuhdan tuntua kuin Canonin EOS 5D Mark IV -kamerassa. Kuvanlaatu oli ensituntumalta erinomainen. Erityisesti dynamiikka, moiré-ilmiön vähyys ja suurempi pikselimäärä ilahduttivat. Kameran asetusten asettaminen ja käyttö oli helppoa, koska valikot olivat entuudestaan tutut. Iso ja kirkas takanäyttö toimi hyvin sommittelussa ja tarkennuksen apuvälineet nopeuttivat manuaalitarkentamista. Saumaton yhteensopivuus EF-objektiivien kanssa toimi odotetusti ja hyvin. Vaikka EOS R -kamerajärjestelmään yhteensopivat RF-objektiivit tuovat uutta tekniikkaa kuvaajille, on todella tärkeää, että yhteensopivuus laajaan EF-objektiivimallistoon on taattu.
Kuvatoimisto Kuvion erikoisalaa on arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön valo- ja videokuvaaminen sekä maasta että ilmasta. Kuvio kuvaa toimeksiannoista ympäri Suomen ja myy käyttöoikeuksia arkistokuviinsa.
Olympiastadion on uudistettu yhteisiä elämyksiä varten kohtauspaikaksi niin paikallisille kuin matkailijoille myös tapahtumien ulkopuolella. Suomalainen funktionalismin tähti tarjoaa elämykselliset puitteet muistojen rakentamiseen yhdessä myös tulevaisuudessa.
Olympiastadionin yhteistyökumppanit jakavat Olympiastadionin toiminnan arvot ja ovat merkittävässä roolissa mahdollistamassa tulevia elämyksiä suomalaisille ja Suomessa vieraileville. Canon ja Olympiastadion ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Canon toimii Olympiastadionin uuden aikakauden yhteistyökumppanina. Yhteistyön osana Canonin eri ratkaisuja on käytössä stadionin uudistetuissa tiloissa.
Lähde: STT info
Kirjaudu jotta voit kommentoida.