Suomalaiset ovat saunakansaa. Koko maassa saunoja on eri arvioiden mukaan reilusta kahdesta miljoonasta 3,2 miljoonaan. Mutta minkä sävyisissä saunoissa nautimme lempeistä löylyistä? Tikkurila kartoitti toteuttamassaan tutkimuksessa suomalaisten suosikkisaunasävyt.

Suomalaiset kunnioittavat puun omaa sävyä: yli puolet (55%) kyselyyn* vastanneista saunoo tällä hetkellä puun oman sävyisessä saunassa. Puun oman sävyn lisäksi maanläheiset sävyt ovat suosiossa: kymmenesosa vastaajista nauttii löylyistä ruskeassa saunassa. Vain neljä prosenttia istuu mustilla ja kolme prosenttia harmailla lauteilla.

Puun oman sävyn säilyttäminen ei tee saunasta tylsää. Päinvastoin, sauna on perinteikäs ja tunnelmallinen paikka, jossa puu tummuu kauniisti ja sen ikä saa näkyä. Puun monisyisiä sävyjä kunnioittamaan luotu väritön Supi Saunavaha varmistaa, että puu säilyy aitona ja puhtaana ilman öljykäsittelylle ominaista syvää, joskus hyvinkin tummaa sävyä. “Supi Saunavaha säilyttää puun luonnollisen ulkonäön vettä hylkien. Onnistuneen saunavahauksen jälki on tasaisen samettinen eikä kiillä”, kertoo Ilkka Vehmaan-Kreula, Tikkurilan tuotekehityksen erikoistutkija. Perinteisen joulusaunan löylyt kruunaa siisti ja hyvin hoidettu sauna.

Vaikka useat vastaajista halusivat säilyttää puun oman sävyn, oli osan vastaajista toiveissa siirtyä puun omasta sävystä kokeellisempiin sävyihin. Lähes kuudesosa (14%) kyselyyn vastanneista haluaisi kokeilla mustaa saunaa, hieman yli kymmenesosa (11%) haluaisi saunansa olevan harmaa ja hieman alle kymmenesosa (8%) saunoisi mieluusti ruskeassa saunassa. Mustan, valkoisen ja harmaan lisäksi vain taivas on rajana: vesiohenteinen ja luonnonvahaa sisältävä Supi Saunavaha taipuu lähes mihin tahansa väriin sävyttämällä. Saunan vahaus on vaivatonta ja yksinkertaista, kun muistaa tarkastella lauteidensa väriä ja noudattaa tuoteselostuksen ohjeita. Kuultava vaha säilyttää aina puun oman luonteen. “Ota huomioon käsiteltävän pinnan väri ennen vahausta, sillä se vaikuttaa lopulliseen väriin,” muistuttaa Vehmaan-Kreula.

*Tikkurilan bränditutkimus, loka-marraskuu 2018. Vastaajina 20-64 -vuotiaat suomalaiset, valtakunnallinen otos (N=889).

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.