Useimmilla yrityksillä on jo käytössä työ-ja huomiovaatteet siten, että niissä on selkeästi näkyvissä firman nimi ja kenties firman logo. Kustannuskysymys se ei ainakaan voi olla, sillä esimerkiksi Mainosteippaamo Omalogo toteuttaa työvaatteiden merkinnän edulliseen hintaan ja toimittaa tarvittaessa myös itse vaatteet isosta valikoimasta.
Mutta jos rakennuskohteissa onkin useimmilla työntekijöillä selkeästi vaatteissa jo näkyvillä, mistä he ovat – niin monessa muussa paikassa, aivan jo liikkeissä, on joskus vaikeata erottaa, kuka on töissä ja kuka asiakas. Tavallisessa liiketilassakin on järkevää hankkia työntekijöille paikkaan soveltuvat työvaatteet, joista selkeästi erottaa, kuka on liikkeessä töissä. On se sitten t-paita, kauluspaita tai vaikkapa essu, Omalogo hoitaa myös näiden merkinnät.
Omalogo mahdollistaa sinulle vaatteiden selailun verkkokaupan sivustoilla, ja mikäli kaupasta ei löydy sopivaa vaatetta, on Omalogolla myös muita toimittajia.
Meillä on useita eri toimittajia juuri siitä syystä, että yhdeltä toimittajalta ei voi odottaa saavansa kaikkea. Emme myöskään itse varastoi kaikkia mahdollisuuksia omissa tiloissamme, vaan pidämme vain niitä vaatteita varastossa, mitä meiltä menee eniten. Näitä ovat erilaiset t-paidat, hupparit sekä softshell takit, kertoo Kari Oksanen Omalogo Oy:stä.
Vaatteissa on nykypäivänä todella paljon valinnanvaraa, mutta monet suomalaisetkaan maahantuojat eivät pidä varastoja Suomessa, vaan tuotteet tilataan tarpeen mukaan Euroopan varastoista, tämä tuottaa välillä parinkin viikon toimitusajat.
Meillä tilataan viikoittain tuotteita asiakkaille, mutta olemme pyrkineet yhdistämään tilauksen keskelle viikkoa juuri sen vuoksi, että saisimme kerättyä yhteen tilaukseen ainakin parin asiakkaan tarpeet. Toimituskulut voivat joskus nousta pienessä tilauksissa muuten liian isoiksi verrattuna työn todelliseen katteeseen, kertoo Oksanen.
Merkintöjä ja mainoksia
Omalogo ei toimita vain vaatemerkintää, vaan tekee myös kylttejä, teippauksia ja tarroja. Yritys on toiminut muutaman vuoden ja tuottaa palveluitaan Lohjalta käsin koko Uudenmaan alueelle.
Luonnollisesti teemme teippauksia myös Helsingissä ja muualla Uudellamaalla, mutta joskus pidemmät matkat nostavat kokonaiskustannuksia sellaiselle tasolle, että paikallisesti löytyy jo järkevämpi vaihtoehto.
Ikkunateippauksissa työn osuus on kohtuullisen suuri ja matka-ajat saattavat olla Uudenmaan alueellakin tunteja. Vaatetoimituksissa Omalogo luottaa pitkälti Matkahuoltoon, jonka kautta vaatteet ja jopa itseteipatttavat teipit suuntaavat ympäri Suomea. Ikkunateippauksissa vain pitää Suomessa varsinkin muistaa, että yleensä toiveena on yli 5 asteen lämpötila, jotta ikkunateipit varmasti jäävät kiinni ikkunaan.
Yrityksille on tärkeätä olla näkyvillä. Yrityksen oma logo toimii hyvänä muistimerkkinä potentiaalisille asiakkaille, ja siksi yritysten olisikin hyvä käyttää hyödykseen sekä yrityksen kalustoa että henkilökuntaa yrityksen nimen esille tuottamiseen. Työvaatteiden ei tarvitse olla huonoja, vaan nimenomaan hyvät työvaatteet lisäävät myös henkilökunnan tyytyväisyyttä.
Kylttejä sinne sun tänne
Kylttimainonta ei ole menettänyt merkitystään. Jos sinulla on liiketila, on hyvä kertoa myös mahdollisille asiakkaille, että olette paikalla. Itsetehdyissä katuständeissä voi olla omanlaisensa tyyli, mutta valitettavasti ne myös välillä kielivät siitä ”omantekoisesta” leimasta, joka ei aina ole nostamaan myyntiä. Jos täysin uusi katuständi mainoksineen maksaa sadan euron luokkaa, miksi ei tilaisi sellaista?
Muutenkin kylttejä, julisteita ja erilaisia tauluja on tärkeä hyötykäyttää yrityksen liiketilassa. Eivät ne mainokset turhaan ole niissä isoissa tavarataloissakaan, vaan kaikella on tarkoituksensa. Tauluilla mm. ohjataan asiakkaat liikkumaan tiettyä reittiä, ja asettelemalla reitin varrelle sopivia asioita ja tuotteita, tehdään lisämyyntiä.
Kaikki ei ole digitaalista
Vaikka entistä enemmän tehdään töitä etänä ja erilainen digitaalisuus lisääntyy, tuotetaan kuitenkin iso osa palveluista yhä reaalimaailmassa. Digitaalisessa maailmassa markkinointi ja mainonta ovat oma asiansa, mutta ei markkinointia pidä unohtaa todellisestakaan elämästä. Liikkuva mainos eli yrityksen oma auto, on loistava markkinointiväline ruuhkaliikenteessä ja pysäköitynä kohteen/asiakkaan pihassa.
Yhdistämällä toimivan digitaalisen markkinoinnin ja todellisen näkyvän markkinoinnin saadaan aikaan paikallisesti oikeasti toimivaa ja aktivoivaa markkinointia.