Korona paitsi patisti perinteisesti työmaakeskeistä rakennusalaa kehittymään, se myös tarjosi loistavia mahdollisuuksia luoda täysin uusia käytäntöjä ja palveluja. Mitä muutoksia korona toi YIT:lle ja mitä hyviä käytäntöjä jää elämään myös pandemian jälkeen?
Kun korona sulki maailman, myös rakennusala oli uuden äärellä. Korona pakotti YIT:n ottamaan huiman loikan niin digitaalisesti kuin monessa käytännön asiassa, jotta työskentely työmailla ja toimistoissa on turvallista ja uusien asuntojen myynti sujuvaa.
Pienillä teoilla suuria vaikutuksia terveysturvallisuuteen
Koronatartuntojen ennaltaehkäisyyn on panostettu YIT:llä koko pandemian ajan. Heti alkuvaiheessa työmaiden hygieniatason parantaminen oli tärkeä työkalu taudin leviämisen estämiseksi. YIT:llä toteutettiin alkusyksystä 2020 hygieniapilotti, johon osallistuneilla työmailla sosiaalitilojen siisteys ja hygieenisyys otettiin tarkasteluun osana työmaan viikkomittausta. Käytännössä työmailla huolehdittiin aiempaa tarkemmin pöytien puhtaudesta sekä saippuan riittävyydestä käsienpesupisteillä. Myös koronaohjeet tulostettiin näkyville paikoilla. Pilotin tuomat hyödyt yllättivät positiivisesti: esimerkiksi kausiflunssan määrä laski huomattavasti parantuneiden hygieniakäytäntöjen ansiosta.
Osana työmaiden terveysasioiden parantamista kokeiltiin myös koronakoiria, joiden avulla pyrittiin löytämään koronaviruksen oireettomia kantajia jo varhaisessa vaiheessa. Kokeilussa koirat nuuskivat lähes 1 000 eri työmailta kerättyä näytettä. Lisäksi YIT rakensi työmaalle pikavauhdilla Mehiläisen kanssa liikkuvan Covid-19-testauspisteen. Koronakoirien ja ripeiden testaustoimien ansiosta muun muassa yhdellä isolla työmaalla voitiin estää tartuntojen leviäminen. Kokeilun avulla voitiin rakentaa isoille työmaille sopiva testausmalli, joka tavoittaa eri työnantajien palveluksessa olevat ammattilaiset muutamassa tunnissa.
Alle viikossa sähköiseen asuntokauppaan
Koronapandemia vauhditti digiloikkaa perinteisesti hyvin työmaakeskeisellä rakennusalalla. Merkittävä osa YIT:n toimihenkilöistä ja myös kaikki, joita ei tarvittu paikan päällä työmailla, siirtyivät etätöihin. Myös palvelukehityksessä laitettiin uusi vaihde silmään.
Yksi merkittävimmistä muutoksista on sähköinen asuntokauppa. YIT panosti sen kehittämiseen jo ennen koronaa, joten siirtyminen oli mahdollista tehdä nopeasti niin Suomessa kuin muissakin maissa. YIT:n Chief Enterprise Architect Marko Väyrysen mukaan digiloikka oli Venäjällä suurin: asuntomyyntitoimistot menivät kiinni viranomaisten käskystä lauantaina 28.3.2020, ja jo seuraavalla viikolla kaikki myyntitoiminnot oli siirretty digitaalisiksi ja ihmiset etätöihin.
“Korona nopeutti Venäjällä asuntomyynnin siirtymistä digitaaliseen maailmaan. Hyvä puoli oli, että olimme jo pitkään kehittäneet sitä ja kaikki oli valmiina. Siitä huolimatta se oli iso loikka koko organisaatiolle”, Väyrynen kertoo.
Vuodessa nollasta voittavaan toimitilakonseptiin
Koronan vuoksi myös YIT:n ketterän kehityksen syklit priorisoitiin uusiksi, jotta voitiin keskittyä tilanteen kannalta oikeisiin asioihin. Työ kantoi hedelmää: vain 10 viikossa pandemian alun jälkeen YIT muun muassa julkaisi uuden version asiakkaille suunnatusta YIT Plus -palvelusta ja rakensi pääkonttorille striimausstudion kohteiden etäesittelyjä varten.
Kun kävi selväksi, ettei korona ole ohi viikoissa tai edes kuukausissa ja se tulee muuttamaan työelämää, YIT teki työn tulevaisuutta käsittelevän Vuosi nolla -tutkimuksen. Yhtenä sen konkreettisena toimenpiteenä syntyi toukokuussa 2021 Vallilassa avattu Workery+.
“Loimme vain vuodessa kokonaan uudenlaisen liiketoiminnan YIT:lle. Vahvasti digitaalisuuteen nojaava Workery+ Vallila on ehtinyt jo voittaa Smartest Building Award 2021 -palkinnon. En usko, että olisimme ikinä pystyneet samaan tässä ajassa ilman koronapandemiaa”, Väyrynen lisää.
Myös terveys- ja turvallisuusasiat on otettu huomioon jo toimitilakonseptia kehitettäessä. Tästä ovat esimerkkinä Workery+:n ilmanpuhdistimet, jotka poistavat virukset sisäilmasta mahdollistaen turvallisen työskentelyn toimistolla.
Viranomaisten ja asukkaiden osallistamista etänä
Myös rakennusten katselmukset ja luovutus ovat vaatineet uudenlaista joustavuutta. Korona-aikana kaikki rakennushankkeen viranomaiskatselmukset toteutettiin etänä. Jos viranomainen on edellyttänyt paikan päällä olemista, mukana ovat olleet vain rakennushankkeeseen ryhtyvä (projektipäällikkö), pääsuunnittelija, vastaava työnjohtaja ja viranomainen. YIT:n rakennuttajapäällikkö Jarkko Mäenpään mukaan yhteistyö etäyhteyksin on sujunut hyvin, hankkeet ovat pysyneet aikataulussa ja katselmukset on suoritettu sovitusti.
“Uskon, että viranomaisetkin ovat olleet todella tyytyväisiä uuteen tapaan toimia. Voi hyvin olla, että niin sanottu katselmuksen paperityö tehdään tulevaisuudessakin ainakin osittain etänä ja työmaalle mennään vain pienemmällä ydinporukalla”, Mäenpää lisää.
Myös asukkaille järjestettävät infot ja muut asumiseen liittyvät kokoukset ovat kasvattaneet osallistujamääriään, kun niihin on voinut osallistua etänä. Yhtiöhallinnon edustaja Merja Vainikka YIT:ltä kertoo, että vaikka esimerkiksi uusien naapureiden tapaamista kokouksissa ja infoissa kaivataan, etäosallistumismahdollisuus on varmasti tullut jäädäkseen.
“Mahdollisuus osallistua paikasta riippumatta tuo asiakkaillemme vapauksia. Toisaalta on edelleenkin asiakkaita, joille tietotekniikan hyödyntäminen ei onnistu, joten sen vuoksi hybridikokoukset ovat paikallaan”, Vainikka lisää.
Lähde: News Cision
Kirjaudu jotta voit kommentoida.